Impak daripada kenyataan bekas
Ketua hakim Tun Mohd Dzaiddin Bin Abdullah bahawa Artikel 121 Perlembagaan
negara telah melemahkan sistem kehakiman semasa era pemerintahan Tun Dr. Mahathir
Mohamad adalah merupakan satu kenyataan realistik walaupun setelah berlarutan
selama lebih 20 tahun namun kenyataan beliau telah disanggah oleh bekas perdana
Menteri Tun Mahathir Mohamad dimana beliau telah diistilahkan sebagai punca
kepada kemelut berkenaan.
Bagi pihak KMPP dimana saya
sendiri sebagai Pengamal Undang – Undang turut bersetuju dengan kenyataan Tun Mohd
Dzaiddin tersebut. Sebagai sebuah negara yang berpaksikan demokrasi dimana ada
pemisahan diantara legislatif, eksekutif dan kehakiman. Dilihat kepada ketiga –
tiga cabang tersebut negara Malaysia akan lebih aman dan tenteram serta tidak
berat sebelah jikalau tiada campurtangan kuasa politik (Eksekutif) semata –
mata bagi menyelamatkan kuasa politik menerusi badan kehakiman sepatutnya
institusi lain tidak seharusnya mencampuri urusan badan kehakiman. Sehingga ke
hari ini tidak salah jika dikatakan sistem kehakiman negara telah tercemar
akibat daripada pindaan pada artikel 121 berkenaan. Memang bertepatan Tun Mohd
Dzaiddin bahawa akibat pindaan tersebut telah melemahkan sayap badan kehakiman
negara.
Akibat daripada situasi doktrin
pemisah kuasa dalam perlembagaan tersebut yang telah gagal memberi interpretasi
yang lebih dekat terhadap idealisma perlembagaan yakni diantara demokrasi dan perlembagaan
maka terdapat beberapa kes terutamanya yang melibatkan individu dan pemimpin
politik mendapat taraf keselesaan dan mahupun kemudaratan akibat daripada
keputusan mahkamah. Situasi tersebut wujud sampai sekarang akibat daripada
kesan perlembagaan yang telah dicabul selama lebih dua puluh tahun lalu.
Perlu diingatkan bahawa apa jua
keputusan daripada pihak eksekutif akan dipersembahkan oleh Perdana Menteri kepada
pihak Yang Di Pertuan Agong (YDPA) untuk mendapatkan perkenan atau
“endorsement” sebelum dijadikan undang – undang. Disinilah bermulanya sesuatu
pindaan undang – undang biasa atau pindaan ke atas perlembagaan akan mengambil
kesan dalam hal tersebut pindaan ke atas artikel 121 berkenaan telah
berkuatkuasa berteraskan kepada hiraki seperti yang disebutkan tadi.
Pihak KMPP berani bersuara didalam
hal ini kerana merasakan permohonan ke atas artikel 121 perlu di kembalikan
kepada situasi asalnya agar tidak kelihatan di negara yang demokrasi ini
parlimen lebih hebat daripada badan kehakiman. Kita tidak sanggup melihat para
hakim – hakim di negara ini dipermain-mainkan oleh artikel 121 (1) yang akhirnya
gagal melaksanakan peranan mereka sebagai pegawai perlembagaan disebabkan tiada
semangat intelektual. Integriti badan kehakiman perlu diperbaiki supaya kekal
kepada keadaan asalnya dan akhirnya nilai keyakinan rakyat terhadap “Judiciary”
sistem akan lebih pulih dan mendapat penghormatan dimata dunia.
Justeru itu pihak KMPP mendesak
kerajaan pusat supaya memantau serius ke atas isu tersebut demi memulihkan
keyakinan rakyat terhadap kerajaan serta badan kehakiman maka artikel 121 atau
mana – mana cabang ke atas perkara 121 tersebut dirombak atau digugurkan.
Kembalikanlah kebebebasan badan kehakiman ke tempat asalnya. Dimana bumi
dipijak maka disitulah langit dijunjung.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan